close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה בין אדריכלות לבין עיצוב פנים?

מערכת שורשג שבט, תשעו13/01/2016

שני המונחים "אדריכלות" ו"עיצוב פנים" רומזים לעשייה בתוך מבנה או בחלל, והם אומצו על מנת להבדיל בין שני סוגי עבודות ייחודיות

תגיות:

גם אדריכל וגם מעצב פנים חייב להבין שהציפיות מהתפקידים שלהם, מהשיטות (המתודולוגיות) ומהשירות שהם מגישים ללקוחות, מתפתחות ללא הרף, בבד בבד עם השינויים הדינמיים שחלים בחיינו.

שני המונחים "אדריכלות" ו"עיצוב פנים" רומזים לעשייה בתוך מבנה או בחלל, והם אומצו על מנת להבדיל בין שני סוגי עבודות ייחודיות שממוקדות בסביבה הפנימית. אבל השימוש החופשי במונחים אלה וההחלפות המזדמנות ביניהם, גם על ידי אנשי מקצוע ואנשי האקדמיה, יוצרת מציאות מבלבלת שגורמת לאמביוולנטיות באשר למושגים של שני מוקדי עיצובי אלה.

צורך קריטי, גם באדריכלות וגם בעיצוב פנים,

הוא להבין שהתפקידים, המתודולוגיות והשירות שהם מציעים קשורים ללא הרף להתפתחויות שחלות בתרבות, בחברה, בכלכלה ובפוליטיקה.

באופן מסורתי, שתי הדיסציפלינות, אדריכלות ועיצוב פנים, רואות את עצמן כמובחנות וכייחודיות. שתיהן מוגדרות באמצעות כללים מקצועיים ושתיהן רואות את עצמן כמומחיות במתן שירות מקצועי. בעוד שההבדלים בין השירותים שמגישים שני המקצועות הללו די ברורים לציבור הרחב (האדריכלות עוסקת בעיקר בחלק החיצוני של המבנים ועיצוב פניים עוסק בחלק הפנימי שלהם), הרי המורכבות של המושג "אדריכלות פנים" קצת מטשטשת את ההשקפה הזו. מה שצריך להיות ברור הוא שקיימת מערכת חדשה של נסיבות בחברה העכשווית שדורשת שינוי בחשיבה: בעיות חדשות דורשות גישות חדשות לפתרונות יצירתיים. ממש כמו שהשימוש הנרחב בבטון התעשייתי המסורתי והמוכר חייב חשיבה על פתרונות חדשניים ויפהפיים, וזו התגלמה בדמותו של בטון אדריכלי.

אם אנחנו מבינים שהמטרה של העיצוב היא להפוך את העולם שלנו לטוב יותר, אזי הגבולות הדיסציפלינריים מתחילים להתמוסס להם והמריבות הטריטוריאליות בין שני התחומים פשוט נעלמים. ומה שצומח היום זו ליבה משותפת של ידע בעיצוב ובשיטות עיצוב, שמשמש לפתרון בעיות ונותן מענה לצרכים האנושיים והסביבתיים.

ליבה זו עשויה משכבות של מיומנויות תקשורת שהן גם פרטיקולריות מבחינת כל אחת משתי דיסציפלינות העיצוב, אבל גם חולקות ביניהן אזורים משותפים. שפה משותפת זו מאפשרת להעביר את המחשבה ואת התפיסה האבסטרקטית אל השפה הפרקטית, שהיא מצדה, מאפשרת הבנה ברמות שונות גם על ידי אנשי המקצוע וגם על ידי הציבור הרחב.

הלגיטימיות של כל דיסציפלינה מקבלת תוקף כאשר קיימת הבנה לגבי הגבולות שלה והמענה שהיא נותנת לצרכים השונים. אדריכלות, אדריכלות פנים ועיצוב פנים – הם עכשיו תת מערכות (יחד עם עיצוב גרפי, עיצוב תעשייתי, עיצוב נוף וכן הלאה) – שעוסקות בפעילות שמתמקדת בפתרון בעיות הדיור של יחידים ושל הקבוצות החברתיות שלהם, על מנת לשפר ולהתכונן לעתיד טוב יותר.

אבל הצורך לבהירות לגבי מה מבדיל את עיצוב הפנים מאדריכלות הפנים היא שאלה קריטית שתפקידה למנוע בלבול ומצג שווא מבחינת התפקידים המקצועיים ותוכניות הלימודים האקדמאיים. נושא זה חייב להיות מעוגן במסגרת כללים ברורים על ידי הפרדת שתי הדיסצפלינות האלה. כדי שיהיה ברור ללקוחות מהי מסגרת האחריות של כל אחת ואחת מהן.

לקריאה בנושא: עיצוב הבית באמצעות בטון מוחלק היכנסו לכאן

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה